2018. ápr 12.

Hogyan készíts otthonodba maradandót, Vintage hatással

írta: Színspiráció
Hogyan készíts otthonodba maradandót, Vintage hatással

A PPG Trilak Bondex termékeiből gyakran próbálok szép és izgalmas kreációkat bemutatni hosszú ideje. Készítettem már ezekkel az anyagokkal borosdobozt, komódot, nőnapi fali dekorációt, karácsonyi asztal díszt és ékszeres dobozt. Mint a listából is látszik, a felhasználási lehetőség óriási területet ölel fel, ez elsősorban kiváló minőségű alapanyagoknak köszönhető! Ide értve a használt faanyagot, ecsetet és ápoló, kezelő szereket.

Vintage hatású ékszerdoboz
Mostani alkalommal ékszeres doboz dekorálását végeztem a Trilak Bondex anyagaival. A dobozt vintage dekorációval próbálom érdekesebbé, izgalmasabbá varázsolni, néhány egyedi trükkel.

Készítsük elő az ékszeresdobozt
A doboz fém alkatrészeit eltávolítjuk, majd a vintage hatás elérése érdekében, gáz forrasztólámpával alaposan felmelegítem, így a fényes, aranyszínű bevonat bemattul, megfeketedik. Ez persze nem kötelező elem, én is csak az összhatás kedvéért szoktam elvégezni.

A doboz felületét is megégetem, így majd a rákerülő festék is változatosabb felületet mutat, illetve ha a vintage design úgy kívánja, visszacsiszoláskor kontrasztot alkot. Égetés után általában megcsiszolom a felületet, hogy simább legyen – aki szereti a rusztikusabb, érdes felületeket, elhagyhatja a csiszolást.

Legyen Vintage, legyen egyedi
Égetés, csiszolás után Bondex vintage fehér színű festékkel lefestem és visszatörlöm. A festék száradását hajszárítóval, a gyakorlottabbak hőlégfúvóval gyorsíthatják. Itt is több lehetőség kínálkozik a tovább lépéshez. Vagy megelégszünk a kialakult felülettel és már csak a további dekorálásra koncentrálunk. Vagy még tovább festhetjük a dobozt, így még nagyobb takarását elérve a festéknek.

img_20180407_120503.jpg

A második lehetőségnél ne felejtsük el az egyes rétegek közötti finom csiszolást, mert a faanyag, szerkezetéből adódóan hajlamos a finom szálait a festék hatására előhozni. Mindkét esetben a festés után, a vintage hatás erősítése érdekében az éleket finoman megcsiszolhatjuk.

Vintage dekoráció ízlés szerint
A dekorálás fázisához érve, számtalan megoldás közül választhatunk. Itt már csak a kreativitás és az ötlet szabnak határt nekünk! Ehhez most adok én is néhány tippet, segítségként, de ez csak a kezdet.

Jó választás lehet Bondex Metal Effect Wax  arany és ezüst változata, most én is ezzel folytatom a munkát.

A különböző kimaszkolási, kiragasztási technikák és a stencil technikák elegyét használom majd. Lehet egy színnel is dekorálni, de az arany és ezüst wax egyidejű, de eltolt sablonnal történő felvitele 3D-s hatást eredményez. A stencil mellett egyszerű papír ragasztószalaggal el is választhatjuk a mintákat egymástól, vagy keretet is készíthetünk a minta köré egyszerű kimaszkolással. Most már látjátok, hogy ugyanazokkal az eszközökkel is számos megoldást ki lehet találni!

img_20180408_123235.jpg

Rusztikus vintage felület készítése
Ugyanilyen technikával készítettem el a boros dobozt, a komódot is, de itt a felület még érdekesebbé tétele érdekében drótkefével eltávolítottam a fa lágy részeit, így anyagában kicsit rusztikusabb lett, és a fa erezete jobban kirajzolódott.

Dekorálásnál a stencil technika helyett az egész felületet waxoltam. A wax anyagának és összetételének köszönhetően (viasz, arany, ezüst pigment, stb) a rusztikus felület is kellemes, selymes tapintásúvá vált.

Ezeket a darabokat kisebb antikolt réz kiegészítőkkel (fülek, lábak, sarkok) is díszíthetjük, hogy minden elemében egységes legyen.

img_20180408_145441.jpg

A komód elkészítésénél kihasználtam a drótkefézett, és simára csiszolt felületek kontrasztját, játékosságát. Mindkét felület ugyanazzal az anyaggal lett lefestve, mégis más eredményt kaptunk, így a vintage hatást is lehetett erősíteni, illetve a bútor esztétikáját fokozni.

Végtelen lehetőségek! :)

Összegzésként azért ajánlom mindenkinek a Trilak Bondex festékeket és waxokat, mert nagyon sokoldalúan és laikusként is könnyen lehet őket felhasználni, illetve a ma oly divatos vintage stílust kiválóan lehet velük kialakítani.

János :) 

Szólj hozzá

vintage ajándék dekoráció rusztikus egyedi DIY ékszeresdoboz